Straszny dwór — SCENOGRAFIA — making-of

O Spektaklu

Sceniczne konkretyzacje oper Stanisława Moniuszki zwykle pozostawiają w widzu poczucie głębokiego niedosytu. Reżyserzy zwykli podążać albo zbyt często niegdyś rozdeptywanym szlakiem wtórnej cepeliady, która zupełnie już nie trafia do wrażliwości…

Sceniczne konkretyzacje oper Stanisława Moniuszki zwykle pozostawiają w widzu poczucie głębokiego niedosytu. Reżyserzy zwykli podążać albo zbyt często niegdyś rozdeptywanym szlakiem wtórnej cepeliady, która zupełnie już nie trafia do wrażliwości młodszego pokolenia, albo uwspółcześniają te dzieła na siłę, prowokacyjnie negując nasze — zapewne zbyt stereotypowe — wyobrażenia o wizualnym kształcie tych narodowych partytur.

Brytyjski wizjoner operowy David Pountney, wodząc po partyturze Strasznego dworu okiem zupełnie pozbawionym balastu polskich uprzedzeń i fobii, spróbuje odnaleźć inny klucz do arcydzieła. Przeniesie akcję opery z Rzeczypospolitej sarmackiej w dwudziestolecie międzywojenne, moment pierwszego po okresie zaborów euforycznego zachłyśnięcia się Polaków wolnością. Jednocześnie zbuduje szereg żywych obrazów, które odnosić się będą do jeszcze wtedy aktualnych ikon wizualnych przejętych z młodopolskich wizji malarskich Stanisława Wyspiańskiego czy Władysława Podkowińskiego. Czy propozycja angielskiego reżysera okaże się tak przez nas wyczekiwanym wytrychem do drzwi nowoczesnego i uniwersalnego teatru Moniuszkowskiego — czas pokaże.

Straszny dwór
Straszny dwór — trailer
Opera Stanisława Moniuszki w czterech aktach
Straszny dwór
David Pountney o Strasznym dworze
O najnowszej inscenizacji opery Moniuszki mówi jej reżyser, David Pountney
Straszny dwór
Straszny dwór — teaser
Strasznym dworem Stanisława Moniuszki inaugurujemy platformę streamingową…
Straszny dwór
Straszny dwór — MUZYKA — making-of
O jednej z najsłynniejszych polskich oper opowiadają Stanisław Leszczyński i Andriy Yurkevych
Straszny dwór
Straszny dwór — KOSTIUMY — making-of
Opera Stanisława Moniuszki w czterech aktach