Najlepsze miasto świata

Opera w 16 scenach
Libretto: Beniamin M. Bukowski na motywach książki Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944-1949 
Prapremiera: 19/09/2025, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Koproducent: Sinfonia Varsovia
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Opera zamówiona przez Sinfonię Varsovię dzięki wsparciu finansowemu m.st Warszawy.
Prezentacja opery 19 września 2025 r. jest wydarzeniem inaugurującym 68. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

Odbudowa Teatru Wielkiego - Opery Narodowej po zniszczeniach wojennych trwała dwadzieścia lat. Uroczyste otwarcie budynku w 1965 roku było wydarzeniem ważnym dla Warszawy, pokazującym skalę destrukcji, ale i determinację do wskrzeszenia miasta. W 2025 roku na scenie Teatru odbędzie się prapremiera opery o odbudowie Warszawy wpisująca się w osiemdziesiątą rocznicę rozpoczęcia tego niełatwego procesu.

Inspiracją dla powstania spektaklu była książka Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949 będąca panoramą pierwszych powojennych lat niezwykłego przedsięwzięcia, które połączyło ludzi niezależnie od poglądów i na przekór wojennej pożodze. Librecista Beniamin Bukowski stworzył historię, która czerpie ze źródeł z epoki: przemówień politycznych, technicznego żargonu urbanistyki, jak i potocznego języka ulicy. Nie jest to jednak kronika historyczna, lecz opowieść o splatających się ze sobą skomplikowanych ludzkich losach.

Głównymi bohaterkami są tu dwie kobiety: wzorowana na Helenie Syrkus modernistyczna architektka pracująca w Biurze Odbudowy Stolicy, której przedwojenne marzenia o przebudowie niefunkcjonalnego miasta przeistaczają się w makabryczną rzeczywistość, oraz amerykańska dziennikarka, w której można odnaleźć rysy Anne Louise Strong – reporterki zafascynowanej komunizmem, przemierzającej wraz z Armią Czerwoną zniszczoną wojną Polskę. Ich spotkanie doprowadzi do tego, że obie będą musiały zrewidować swój światopogląd.

Muzykę do spektaklu stworzył kompozytor Cezary Duchnowski. Utwór łączy w sobie rozmach orkiestrowy z nowoczesną elektroniką, partie solistyczne z chóralnymi, dzięki którym można będzie opowiedzieć zarówno o ogromie tragedii miasta, jak i perspektywach indywidualnych jego mieszkańców. Dla pochodzącej z Warszawy reżyserki Barbary Wiśniewskiej opera ma osobisty wymiar, gdyż jest to historia, w której odbijają się także losy jej rodziny. Jednocześnie interesuje ją szeroki wymiar materialny i społeczny zniszczenia i odbudowy Warszawy – traumatycznego doświadczenia przekładającego się na kolejne pokolenia, które jednak dzięki determinacji udało się przekształcić we wspólny wysiłek będący przykładem niespotykanego w dziejach powstania z gruzów zrównanego z ziemią miasta.

Opera o Warszawie to nie tylko opowieść o tragicznych i chwalebnych kartach z historii miasta, ale i bardzo współczesne dzieło o życiu metropolii zawieszonej między projektami architektów i urbanistów, ideologiami polityków a potrzebami i marzeniami mieszkańców.

OBSADA / CAST:
DZIENNIKARKA / JOURNALIST Joanna Freszel
ARCHITEKTA / ARCHITECT Agata Zubel
PRZEWODNIK / GUIDE Filip Kosior

REALIZATORZY / CREDITS:
DYRYGENT / CONDUCTOR Bassem Akiki
REŻYSERIA / DIRECTOR Barbara Wiśniewska
SCENOGRAFIA / SET DESIGNER Natalia Kitamikado
KOSTIUMY / COSTUMES Emil Wysocki
CHOREOGRAFIA / CHOREOGRAPHY Maćko Prusak
DRAMATURGIA / DRAMATURGY Marcin Cecko
REŻYSERIA ŚWIATEŁ / LIGHTING DIRECTOR Aleksandr Prowaliński
PROJEKCJE VIDEO / VIDEO PROJECTIONS Bartek Macias
PRZYGOTOWANIE CHÓRU / CHORUS MASTER Łukasz Hermanowicz
PRZYGOTOWANIE CHÓRU DZIECIĘCEGO / CHILDREN'S CHORUS MASTER Danuta Chmurska
CHARAKTERYZACJA / MAKE-UP Mateusz Stępniak
REALIZACJA PARTII ELEKTRONICZNEJ, PROGRAMOWANIE MEDIÓW Cezary Duchnowski, Marcin Rupociński

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Partner Akademii Operowej

Projekt OperaVision współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej "Kreatywna Europa"

''