TOMASZ KONIECZNY Kammersänger bas-baryton
prof. MARTIN HASELBÖCK organy
Jan Sebastian Bach - „Quia fecit mihi magna qui potens est” z „Magnificat”
Felix Mendelssohn-Bartholdy - „Herr, Gott, Abraham…” z oratorium „Elias”
___
GOTYCKA KAPLICA…
TOMASZ KONIECZNY Kammersänger bas-baryton
prof. MARTIN HASELBÖCK organy
Jan Sebastian Bach - „Quia fecit mihi magna qui potens est” z „Magnificat”
Felix Mendelssohn-Bartholdy - „Herr, Gott, Abraham…” z oratorium „Elias”
___
GOTYCKA KAPLICA HABSBURGÓW W WIEDNIU
W samym centrum Wiednia, w Pałacu Hofburg, znajduje się najstarsza prywatna gotycka kaplica rodziny Habsburgów. Rodzina cesarska zamieszkiwała pałac do zakończenia I wojny światowej, do roku 1918. Pierwotnie był to średniowieczny zamek z XIII wieku, który wraz ze wzrostem potęgi panującej w Europie dynastii Habsburgów i rozszerzania ich Imperium, został rozbudowany do ogromnej, wspaniałej rezydencji. Dzisiaj ten potężny kompleks pałacowy jest własnością Republiki Austrii. W dzisiejszym pałacu znajduje się siedziba prezydenta Austrii, Centrum Kongresowe, Biblioteka Narodowa i Museum Hofburg z licznymi kolekcjami dzieł sztuki, a w gotyckiej kaplicy po dzień dzisiejszy podczas niedzielnych mszy świętych z empory śpiewa znany Wiedeński Chór Chłopięcy Wiener Sängerknaben i Kameralny Chór Męski Opery Wiedeńskiej, a także grają słynni Filharmonicy Wiedeńscy.
Po raz pierwszy kaplica została wymieniona w dokumentach w roku 1296. Cesarz Fryderyk III rozbudował kaplicę w stylu gotyckim. Podczas rządów Marii Teresy kaplica została wzbogacona o elementy w stylu późnobarokowym, a w okresie klasycyzmu (1802-1804) ponownie przywrócony został styl gotycki, który pozostał do dnia dzisiejszego. Cesarz Maksymilian I w 1498 roku powołał Cesarski Zespół Muzyczny grający w kaplicy, który to przekształcił się później w znany dzisiaj zespół Wiedeńskiej Filharmonii. W tym czasie został również założony Chłopięcy Chór Dworu Cesarskiego, znany jako Hofsängerknaben (dzisiejsi Wiener Sängerknaben). Kaplica ta była prywatną kaplicą najbliższej rodziny cesarskiej, w której odprawiano codzienne msze święte. Tutaj odbywały się także takie uroczystości jak chrzciny czy egzekwie nad zwłokami bliskich zmarłych.
Pierwsze zapisy o organach wybudowanych przez Antonia Toroniego datowane są na rok 1629. Kolejne organy zostały zainstalowane w kaplicy w roku 1862, wykonał je Carl Friedrich Buckow, znany przedstawiciel okresu organów romantyzmu. Sam Anton Bruckner przez dziesięć lat grał jako stały organista w tej kaplicy. Po wielu renowacjach, w roku 1962, organy zostały wymienione na nowe – znanej firmy Walcker-Mayer. Ostatnia wymiana organów przez firmę Kuhn nastąpiła w roku 2003.
autor: prof. dr Tadeusz Krzeszowiak (Wiedeń)
___
Nagranie i montaż:
MARTA NAPIERAŁA
Nagranie, oświetlenie i nota historyczna:
prof. dr TADEUSZ KRZESZOWIAK
Zapisz się, by otrzymywać newsletter Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z informacjami o repertuarze, premierach i innych wydarzeniach w Teatrze.
ZapiszSerwis internetowy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie używa plików cookies. Więcej informacji w naszej Polityce prywatności.